El Xavier Fort i Bofill, que era més gran que nosaltres,
ens va explicar que estava a punt de firmar un contracte per escriure una
biografia de Joan Puig i Ferreter i per celebrar-ho ens va convidar:
—Pere, ara sí que et passaré la mà per la cara. Seré algú
com a literat i com a historiador. Va, acompanyeu-me a casa i ho celebrarem.
Però resulta que no va trobar gens de xumerri al pis. De
fet, segurament tampoc no va escriure la biografia ni va arribar a firmar el
contracte.
—Escolteu, la mare s’ha endut la clau del bufet, us
convido al que vulgueu al Cafè de l’Òpera –ens va proposar després de comprovar
que no podia obrir la porta d’un moble.
De manera que tots tres, el Xavier, el Pere Anguera i un
servidor vam enfilar cap a la Rambla. Era una tarda de gener del 1976. En
arribar a la plaça de Catalunya ja s’havia fet fosc i llavors el Pere va
recordar que havia de telefonar al Salvador Juanpere:
—Si m’espereu cinc minuts, pujo un moment a la pensió. És
que tinc el número a l’habitació. —Aquells dies, el Pere, el Salvador i jo,
oficiant d’estudiants, vivíem a Barcelona, allotjats a l’establiment anomenat
“Pensión Bahía”, a un pis alt del començament del carrer de la Canuda, entrant
per la Rambla a la dreta.
Fotomuntatge de Salvador Juanpere (2011). |
—Eh, t’acompanyem, oi? —féu el Xavier i tots tres vam tirar
escales amunt.
Ens va obrir el senyor Josep, l’amo de la pensió. Duia,
com duia sovint, un potet de pintura i un pinzellet amb què repintava les
rascadetes que apareixien als llocs mes inversemblants. Ell i la seva dona
vigilaven sense treva l’estat impecable dels esmalts de tots els corredors i
portes de la casa. Per exemple, si entraves amb una bossa a la pensió, automàticament
la dona treia mig cos per qualsevol porta i suaument t’amollava:
—Perdoni, eh que anirà en compte amb la pintura, és que
el Josep ho acaba de repassar. Miri, ja veu que tenim aquesta mania. Passi,
passi, moltes gràcies.
I si no eres destre a encauar-te al teu habitacle encara
perseverava:
—Li ho dic perquè les cremalleres d’aquestes bosses ho
rasquen tot i per res del món voldria que se li taqués la bossa.
Una habitació de la pensió, a l'actualitat (web hotelscan.com). |
Cal afegir que la flaire d’aiguarràs és inseparable del
record d’aquella casa? Doncs bé, allí teníem el senyor Josep. El Pere li demanà
per trucar.
—És a Barcelona i diu que quatre paraules? Faci. Però
vigili amb aquesta paret del darrera. Encara té la pintura fresca, l’aviso
perquè no es taqui.
Va resultar que el Salvador no hi era i vam tirar Rambla
avall cap al Cafè de l’Òpera. Recordo, per la seva singularitat, el que va
demanar el Xavier a un cambrer que no seria correcte qualificar de jove:
—Un chartreuse verd. No el confongui amb el groc,
sisplau.
El dependent rumià només un segon, just quan un noi
vestit del tot informalment li sol·licità un cafè de manera també estrafolària:
—Em poses un moka, perla? —petició que va destarotar el
cambrer, el qual va haver de demanar:
—Perdoni, senyor, m’ha dit verd o groc?
El Xavier es begué el chartreuse, nosaltres una cervesa.
Arribà l’hora de pagar. El Xavier es regirà les butxaques com si no trobés el
que buscava.
—Pere, si et plau, que et sabria greu pagar-ho? Es veu
que amb el tràngol m’he deixat la cartera a casa. Un altre dia ho trobarem—El
Xavier se les sabia totes!
Vam tornar a la Rambla i recorríem el trajecte d’abans
però ara en sentit contrari. En aquell moment se’ns acostà un individu enlairant
una gran silueta de cartró amb la foto d’una banyista molt bronzejada de mida
natural que duia un biquini blanc. Era un anunci de Coppertone i l’individu declarava cridant que l’acabava de xurar
d’una farmàcia. Aquest estrafolari portador
era el poeta Josep Maria Servià, conegut del Pere i que anys a venir
aconseguiria disposar d’un programa radiofònic, em sembla recordar que a
Catalunya Ràdio, des d’on recitar la seva obra. Aquell dia ens parlava amb
eufòria tot exhibint la banyista:
—He lligat, he lligat —repetia.
La noia de la silueta, en un altre anunci. |
No recordo ara les circumstàncies exactes que ho
motivaren, però la qüestió és que en arribar a la font de Canaletes vam tornar
a pujar a la “Pensión Bahía”. Érem els
tres d’abans més el Josep Maria Servià, abraçat a la banyista.
El senyor Josep ens va tornar a obrir. Els primers a
passar foren el Josep Maria i la banyista. El poeta li va demanar d’anar al
lavabo i va deixar aparcada la banyista, podríem dir, al rebedor, recolzada a
la paret. Llavors, el senyor Josep, que d’ençà el primer moment de veure-la
manifestava inqüestionables símptomes de sorpresa, verbalitzà la seva por:
—Vagin en compte, per favor. Si no els sap greu, aquí no
la deixin aquesta senyoreta, es que pot ratllar la paret, aquests cartrons són
tan durs...
De ben segur que només es va tranquil·litzar quan, al cap
de cinc minuts, havíem tocat el dos una altra vegada i la noia ja era escales
avall.
Bona història i una preciosa paraula... Xumerri!
ResponElimina