La Rosina ens ha parlat de la mort, aquesta metàfora de la vida... |
... i hem tastat la coca de vermut i avellanes del forn Sistaré. (Fotos: A. Nomen) |
La poesia de Rosina Ballester (Les Borges del Camp, 1949) fuig de les estridències i s’adreça, des del silenci, al coneixement.
Com als empiristes li calen proves per
alimentar els sentits, són les dades sensorials. Els empiristes asseguren que
el que percebem a través dels sentits es projecta al llenguatge i a la
consciència. Però aquesta percepció, la mateixa entitat de la vida, sovint
s’alimenta només de vestigis, dels senyals que deixa l’existència d’una cosa
aviat destruïda o extingida. El coneixement es produeix per contacte tangible o
per descripció verbal. El contacte tangible, carnal per dir-ho en un terme que
no permeti dubtar de la seva corporeïtat, assegura la cognició plena i
tanmateix aquest coneixement directe sovint només són construccions que bastim
amb els maons de les convencions del llenguatge, i que anomenem experiència. De manera que la poeta Rosina
Ballester es veu forçada a recórrer als vestigis de l’existència que són les
runes, els records, les il·lusions, les imatges, tot allò que retenen les
paraules.
És parlant de la mort que Rosina Ballester
ens parla de la vida, és parlant de la mort que vol que les paraules la facin
perdurable, que vol guaitar enllà de la posta de sol, on la tenebra és eterna.
El darrer poema del seu llibre Vestigis
(2010) és un dels seus epigrames, que conté tota una declaració d’intencions al
respecte: “He acabat la llibreta dels deures, i té, són certs aquests vestigis.”
Potser només hi ha una cosa segura en la
biografia poètica de Rosina Ballester: el paisatge de Menorca. L’illa, entesa
com a perpetu diàleg entre la infinitud del mar i el desig físic de trepitjar
un boci de terra i de trobar-hi recer. L’illa, entesa com a metàfora del viatge
i de l’exploració, com a excusa substancial per la biografia. Així ho declara a
“Vine a nedar quan cau la tarda”:
Els vaixells policroms converteixen
els morts descreguts que reposen encesos
en el foc de batalles, i ara viuen aquí,
cementiri a Maó, ciutat blanca de cors
encertats pels desitjos d’estranys,
que com jo, han parit els seus fills
per fertilitzar el seu somni.
La poeta ens diu que no pot arribar a
descriure els fenòmens complexos que l’envolten, només ens explica els jocs
lingüístics a què menen les pràctiques humanes, per dir-ho altrament, les
diverses formes de vida. El joc del llenguatge reposa sobre aquest joc de viure.
La imatge del jo poètic rau al dedins de la poeta, i amb les seves paraules
privades ha fet públic aquest domini interior, al qual accedim des dels seus
versos.Obra poètica de Rosina Ballester:
Notas de urgencia (1991)
Visitando a la muerte (1994)
La dormició (2003)
Matèria (2005)
Violència intervinguda (2006)
La reixa (2008)
Vestigis (2010)
Els dies fosos (2014)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada