Víctor
Labrado va néixer el 1956 a Sueca. Tòpicament es repeteix que Sueca és un poble
d’escriptors. És inqüestionable que la figura fora mesura del seu convilatà
Joan Fuster va esperonar la passió per l'educació, la llengua i la literatura —també—
en un parell de suecans, ara ja per damunt de la seixantena, que entre altres
coses han destacat pel conreu d’allò que grosso modo podríem qualificar com a
crònica del passat recent, un passat encara present a la memòria col·lectiva i
que alhora s’esmuny del record perquè del 1975 ençà ha anat deixant de ser
actualitat quotidiana. Tots dos van començar la seva labor professional a
l’ensenyament. L’un d’aquests escriptors és Josep Franco (1955), autor del
best-seller L’últim roder (1986), una
narració emmarcada en el bandolerisme valencià decimonònic. Franco va novel·lar
a la trilogia integrada per Calidoscopi
(1983), Aldebaran (1988) i Rapsòdia (1992) la història respectiva de
l’anarquisme, la República i el franquisme a Sueca. L’altre escriptor és Víctor
Labrado, autor també d’una trilogia amb voluntat testimonial, situada a unes
coordenades històriques idèntiques i localitzada a l’Horta Sud, de la Ribera
Baixa i de la Safor. Centro el comentari en aquesta darrera trilogia.
Inicia la trilogia de Labrado l’obra La guerra de quatre (2002), on descriu
els antecedents i l’actuació d’un grup de maquis urbà a Benetússer, prop de
València. Amb voluntat d’objectivisme desmitificador, hi relata les mesquineses
personals que s’amaguen darrere d’alguns fets bèl·lics que, accidentals en el
seu moment, comporten potents repercussions al cap d’uns quants anys. Hi llegim
confessions fictícies per tal d’evitar colps, processos en què el jutge
pressiona els inculpats per alterar-ne les declaracions a conveniència. Assistim
a interrogatoris rutinaris amb pallisses i tortures planificades. Ras i curt, el
lliurament d’una altra crònica política de l’Espanya sinistra de la dècada dels
quaranta, l’enèsima constatació que la Guerra Civil encara no havia acabat.
El segon lliurament, Quan
anàvem a l'estraperlo (2004), és el testimoni de la picaresca dels
pobres, contemporània a La guerra de
quatre, “per guanyar-se el pa de cada dia provant de burlar l’autoritat.”
És l’època de racionament dels aliments bàsics, de misèria i de fam extremes. En
una cursa atrafegada, desafiant tothora la vigilància bel·ligerant i omnipresent
de la guàrdia civil, el jove protagonista de la novel·la recorre pobles i
ciutats entre València i Alacant. El protagonista relata les seves peripècies en primera persona. Assistim a un desafiament que de vegades resulta fatal per
part dels estraperlistes. En trens atrotinats o dalt d’una bicicleta atapeïda
fins a límits inversemblants, el nostre heroi —o antiheroi— trafica
clandestinament amb arròs, blat, oli o sardines, productes oficialment
intervinguts i amb els quals comercia de sotamà a l’actiu i productiu mercat
negre de l’època. De pas, intuïm que aquesta mena de comerç se situa a la base
d’algun enriquiment posterior, convenientment blanquejat temps a venir. Deutora
de la novel·la picaresca castellana, d’El
Lazarillo fins a Pascual Duarte,
la narració de Labrado està construïda a partir d’una successió encadenada
d’anècdotes o d’aventures que conformen el gruix del discurs i que, enllà de la
pròpia entitat psicològica del narrador/protagonista, esdevenen l’autèntic personatge de la història relatada.
Emparentada també amb la cruesa i l’humor dels escriptors del sud americans i amb els recursos del realisme italià
de postguerra, tant literaris com cinematogràfics, el seu relat opta pel
registre fotogràfic i el distanciament emocional. A destacar l’adequació de
l’estil discursiu amb la història argumental, que li permet superar amb encert el
risc de l’anacronisme inherent al tema triat.
No mataràs (2015), la tercera part de la trilogia, va
significar per Labrado un laboriós esforç de documentació. El tou de la
novel·la és el registre fidedigne de
certs episodis de la biografia de Pepe el Carinyo, de Rafelcofer, un home “alt,
prim i ben tallat”, que l’any 1936 era un dels millors jugadors de raspall
de la Safor, el joc tradicional i popular de pilota esdevingut una institució
social en aquesta comarca del País Valencià. Amb la Guerra Civil,
i després d’una partida tràgica —si no tragicocòmica— quan els anarquistes ostenten
el poder, el joc s’acaba bruscament per ell. Amenaçat per l’esquerra primer i
acabada la guerra perseguit per la dreta, Pepe el Carinyo és presentat per
Labrado com “el símbol d’un món que s’acaba i de la partida que tants
valencians van perdre, ofegats entre dos bàndols”. És condemnat per les autoritats franquistes. “S’amaga
i desafia. El que no fa és resignar-se a podrir-se a la presó tots els anys que
els vencedors li han posat de condemna.” Contacta amb els maquis perquè fuig a
la muntanya i allà hi coincideix. Però de fet exerceix més de bandoler que no
pas de guerriller. No s’allunya mai del seu entorn geogràfic i social, ni
s’enquadra en cap disciplina de partit. Té l’orgull, la tristor i la punta de
misteri que trobem als maquis de les novel·les de Juan Marsé. Actua en nom
propi, recolzat en el seu prestigi personal i buscant empara en els seus amics.
El seu caràcter decidit i una excel·lent condició física li permeten revoltar-se
amb una certa eficàcia, però, frustrat per la falta d’expectatives vitals,
troba la mort en un intent de fugida que té molt de suïcidi. La seva llegenda acaba
agafant dimensions mítiques. Aquell home valent i bo es va convertir a
contracor en un heroi popular, en definitiva, en l’últim roder valencià.
Simbòlicament, la crònica de Labrado és la de les successives
derrotes socials derivades de la insurrecció franquista: la violència dels
capitostos de la FAI durant la guerra, la repressió sistemàtica del franquisme
a la postguerra. La seva originalitat rau al diàleg latent que el narrador
estableix amb l’acció que ens és narrada: per un costat es manté en una
oralitat que li permet transcriure amb resultat òptim els recursos expressius
del valencià viu, per l’altre es manté documentalment fidel als fets
esdevinguts —una fidelitat obsessiva. De manera que supera el costumisme i la
temptació moralitzant inherents a l’escriptura proposada amb l’atractiva
combinació d’humor i de testimoniatge. Altrament, el microcosmos de la novel·la
és el d’un món local o comarcal que s’extingeix, centrat en la competició
tradicional del raspall però també estesa a les restants formes de vida
quotidianes, de manera que és també la constatació sociològica —amb la
corresponent càrrega nostàlgica— del canvi dels usos socials que inexorablement
comporta el simple pas del temps i que a l’ensems, en el nostres cas, es
produeix en simbiosi amb els envitricolls polítics del primer franquisme. El
retaule de Labrado il·lustra amb solvència, doncs, l’anorreament persistent d’una
forma de civilitat, a la qual al·ludeix el precepte bíblic amb què titula
l’obra.
Antoni Nomen
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada