Els
versos —és a dir, l’estil— de Celan
remeten a la conclusió de Wittgenstein: d’allò que no se’n pot dir res és
millor no parlar-ne. Tanmateix, la poesia de Celan, el·líptica, descarnada, sincopada, evidencia una coneguda constatació en la història de l’art: el com canvia després del què. Rimbaud, Rilke, Benn, Pizarnik, per exemple,
segueixen encotillats en la retòrica tradicional, la que beu en la tradició
grecollatina i trobadoresca. Vull dir que no feririen la sensibilitat d’un
Jacint Verdaguer, posem pel cas. Entengueu-me: potser sí que la feririen pel
que diuen en el fons —dieu el que m’ha
semblat entendre? demanaria—, però els entendria
perquè comparteixen la mateixa manera de parlar, l’ordre clàssic d’articular el
discurs.
Dic tot això a propòsit de “Todtnauberg”,
la poesia que Paul Celan va escriure el 1967 després de visitar Martin
Heidegger a la cabana —Hütte, en
alemany; una mena de refugi o xalet rústic— que el filòsof tenia a la localitat
del mateix nom, a la Selva Negra. Tot el que envolta la poesia i la poesia mateixa
estan amarats de signes —els motius de la visita, les referències filosoficopolítiques
de la trobada, les al·lusions literàries del text— que palesen el desencontre entre
la trajectòria espiritual dels dos homes, al xipolleig en el paisatge enfangat
de la muntanya i de la vida/mort, a l’angoixa per l’ésser i pel temps (el Sein
und Zeit de la
filosofia de Heidegger). El significat profund del text emergeix de la manera no figurativa —manllevant el terme a les
arts plàstiques— de Celan. Vet-ne aquí, doncs, la modernitat de la seva poesia.
La cabana de Todtnauberg (Foto: P. Mesa i L. Marazuela, marazuelaymesa.blogspot.com.es) |
Arribats
aquí constato com el temps de la poesia —sempre el de la psicologia, ara també el
de la filosofia—desatén el temps de la física. Per la física, el temps és una
de les dimensions de l’univers, i la mesura del temps —tal com va exposar
Stephen Hawking a Història del temps—
implica la resposta a problemes cosmològics, com són ara l’origen/final de l’univers
i l’existència de Déu. La concepció de l’univers, junt amb la concepció de la
vida, ajuden a entendre el com de l’existència
humana i a plantejar-se’n el per què.
Newton anomenava filosofia natural el
que avui entenem com a física i vull
creure que, malgrat que s’hagi enderrocat la seva imatge estàtica i harmoniosa
de l’univers, estaria content que l’astrofísica moderna torni a assumir el rol
de filosofia natural, enllà de les belles equacions matemàtiques.
És
per aquest motiu que vaig escriure un poema sobre el temps de la física —com tants
n’ha escrit el meu professor de física i poeta David Jou, només que la meva
poesia vol acostar-se als sentits i no a la fe catòlica—. Una reflexió sobre la
natura del temps, sobre si després d’Einstein el temps segueix essent un
apriorisme del coneixement, sobre la visió cíclica taoista. Me n’ha refrescat
la memòria unes classes amb els alumnes de batxillerat nocturn dedicades a les
teories de Hawking. Un mea culpa: els versos, les estrofes. El text el trobareu
a l’entrada “les latomies i el temps” (01.08.14).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada