L'estiu del 1874, el darrer de la seva curta vida, ja
que va morir amb només 36 anys, Marià Fortuny el va passar amb la seva dona i
els fills, a tocar del mar, en una vil·la que havia llogat a Portici (Puórtëcë,
en napolità), prop de Nàpols.
Platja de Portici |
Nen a Portici |
Sembla que volia trencar amb el seu marxant i
abandonar la pintura d'encàrrec que li imposava. Manifesta, en aquest darrer
any de la seva vida, la voluntat de dedicar-se a una pintura més personal i
deslligada de la moda del moment (lligada a escenes classicitzants, costumistes
o orientalistes), i d'acostar-se a l'estil dels impressionistes francesos. La
primavera havia estat a París, on visità la primera exposició impressionista i
captà crítiques que l'assenyalaven com a estancat i frívol. Durant l'estiu
pinta diverses escenes populars a Portici, sobretot paisatges de la platja, rostres
de nens i escenes amb nens banyant-se nus, centrades en els efectes de la llum
i de l'atmosfera, on les pinzellades ràpides i empastades organitzen la
composició. La seva pintura agafa tons més vius, el dibuix es redueix a
esbossos i s'interessa més pel moviments dels núvols que per les edificacions. Platja de Portici, l'obra on culmina
l'experimentació amb la llum i el color, va quedar inacabada a la seva mort.
* * *
Paul Cezánne era contemporani de Fortuny, però va
viure fins al 1906. El 1899 treballava aïllat. Diabètic, separat de la seva
dona, desconfiava dels crítics i tenia pocs amics. Es va instal·lar de nou a
Aix-en-Provence, d'on era originari. Començava a ser valorat com un gran pintor
pels pintors de la generació jove, però la crítica i el públic l'ignoraven.
Avui se'l reconeix com un mestre de l'impressionisme, el precursor de la
pintura contemporània i del cubisme.
Fou en aquesta època, als 60 anys, que va reprendre
l'interès per un tema pel qual ja s'havia interessat al començament de la seva
carrera: el de les figures humanes movent-se lliurement en el paisatge. Es
tracta de grups de banyistes dones (baigneuses) o de banyistes homes
(baigneurs). Els dos sexes rarament apareixen junts en una mateixa composició,
i Cézanne s'allunya ara de les seves representacions de feia 30 anys, on dones
i homes junts apareixen confrontats. Ara Cézanne està aclaparat per la timidesa
i el pudor, i aquesta reticència tradueix la repressió dels seus instints. Les
banyistes són arquetips, sense expressió individualitzada, pintades amb pocs
colors, un blau proper al violeta i un groc tirant a ocre. Amb l'estricta
separació de sexes, Cézanne pretén anul·lar qualsevol manifestació d'erotisme i
considerar les figures humanes com a simples elements de la natura. Els cossos
es fonen amb la vegetació en un tot harmònic intemporal, on el moviment només
enregistra el ritme dels pins (verds i ocres) i del cel i l'aigua (blancs i
blaus). En darrer terme és el color el que determina tant les línies com les
formes que representen les idees i el moviment.
Poussin: Bacanal davant d'una estàtua de Pan (1631-1633) |
Cézanne: Grandes baigneuses |
Cézanne: Baigneues (esbós en aquarel·la) |
El pintor rememora el temps feliç i desimbolt de la
seva joventut, passejant pels voltants d'Aix a la vora del riu. Representa
repetidament aquestes escenes en dibuixos, aquarel·les i i olis, i els títols
també es repeteixen: Idil·lis, Nus a la vora del riu i Banyistes. La motivació d'aquesta
insistència rau també a la seva admiració per les escenes arcàdiques d'antics
pintors classicistes, com Poussin. Però Cézanne no aspira a una simple
representació mitològica, sinó a captar la sensualitat del color i el joc de
les formes, i, més enllà dels objectes, la unitat entre les persones i la
vegetació. Els darrers anys de la seva vida va treballar en una gran composició
triangular, considerada la més clàssica de la sèrie de banyistes: Grandes baigneuses. Els crítics la
consideren precursosa de Les Demoiselles
d'Avignon, que Picasso va pintar a Paris l'any després de la mort de
Cézanne.
(Dades sobre Fortuny: J.À. Carbonell i F.M. Quílez (eds): Fortuny, el mite, Ajuntament de Reus, Reus, 2013.
Dades sobre Cézanne: Ulrike Becks-Malorny: Paul Cézanne, Taschen, Madrid, 2007.)
(Dades sobre Fortuny: J.À. Carbonell i F.M. Quílez (eds): Fortuny, el mite, Ajuntament de Reus, Reus, 2013.
Dades sobre Cézanne: Ulrike Becks-Malorny: Paul Cézanne, Taschen, Madrid, 2007.)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada