Latomia dei capuccini (Siracusa) |
Un dels dos teatres de la latomia superior |
L'Orecchio di Dionisio, una gruta a la latomia del Paradiso, prop del teatre grec de Siracusa |
SIRACUSA O LA GÀBIA DEL TEMPS
Esprimatxats, alçant
esclats de clorofil·la,
cercant claror heu
escalat el cel,
fugint del clot que
us és presó
(la tenebrosa latomia blanca
que antigament ja
fou presó
de mariners fets
presoners),
vells arbres de la sibbia, la selva siciliana
al pou que els cucs
del temps han esculpit,
i els
torrents, i el gratar de la pedrera.
Oasi sobre el pòsit
de l'oblit.
Sediments
d'esquelets, de protozous marins,
petjades minerals a
l'abisme calcari.
Restes de nacre
encara afloren, serradura beix,
fems de corcons on
s'esbotza i descompon.
Monyons dels blocs
que s'endugueren,
cicatrius
d'alçaprems en separar la carn
que omplí el cos
d'amfiteatres, temples,
les cuixes que
sostenen una catedral barroca.
Eterna oportunitat
de la matèria,
omplir els designis
del poder, dels pobladors.
Igual que els
mil·lennis van compactar la roca,
igual que torres
d'ara seran runa demà,
la pols que el vent
o un buldòzer s'enduran
quan hagin diluït
els anys la seva història,
la vaga,
col·lectiva consciència
que encara hi
roman.
El temps, roda del
Tao.
Diem: el taumaturg
que tot ho cura i tot ho esborra.
Lent el del cargol
entelat,
veloç la còpula
enfebrada.
Precipitat quan
sent que ho volem tot i ho volem ara.
Temps de dins i
temps de fora,
més diferents pel
frenesí del moviment.
Temps contret,
temps jove,
amb infinits
futurs, amb infinits rius paral·lels,
Mahaltes que el
temps corromprà.
El temps etern de
quan gaudim del temps;
el temps inexistent
del que més hem desitjat;
tant de temps,
sense temps, pels laments.
Temps monòton del
savi que medita sobre el temps
passejant pels
ponts de Königsberg.
Temps que s'esgota,
dilatat del tren amb embranzida,
que s'ha saltat les
estacions i arriba embalat a la darrera,
amb les vies davant
que es contorsionen,
que es neguen a
seguir la geometria del vell Euclides.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada