Permeteu-me
comentar el darrer poema escrit, tot just fa quatre dies, per Quim Besora. És
titula “Pomona”. Pomona era, com sabeu, la nimfa romana que tenia cura dels
fruits. Aquesta dama tenia un bosc sagrat prop de Roma, i els poetes li atribuïen
múltiples aventures amoroses. Per exemple, Ovidi la presenta com a esposa de
Vetumne, el qual, com ella mateixa, era una divinitat relacionada amb el cicle
de les estacions i la fecunditat de la terra.
Un
caminant cansat, clara transposició del mateix Quim Besora, travessa, assossegat,
d’una manera pròxima al ritual, el bosc de Pomona. On un pigot, un d’aquells ocells que excaven forats a la
soca dels arbres fa, frenètic, la seva feina. El neguit del pigot preludia el
neguit que envaeix el subconscient del caminant i que, en realitat, és el tema
del poema:
El caminant, a poc a poc
i passa a passa,
troba l’hora i la fatiga.
Aquest
caminant és un home tocat de sobte per una punta de desig que li costa de
verbalitzar. És un desig que més endavant es manifesta sexual, però que en l’inici
apareix sublimat en l’estampa agrícola d’una clariana, un hort amb fruiters ufanosos:
Aquest home ara anhela
les clarianes i els
horts,
i, amb la boca
assedegada,
els fruiters per les
parades.
L’anhel
es dirigeix cap a un futur, enunciat com a pretext retòric, i que el poeta contempla
indiferent, atesos els signes de vellúria que percebem en la descripció. En
canvi, per contraposició, el que li trasbalsa la consciència és més aviat el record de les coses passades. L’enyor de la joventut perduda, representat en la
mossegada retrospectiva i apassionada que feia esclatar la polpa turgent de la
fruita:
I, per tancar l’escena,
ja té consciència clara
d’un enyor llunyà de
polpa fresca
desfent-se en la
mossegada.
Al
capdavall, resulta que el poeta, el caminant, només imita teatralment el gest
litúrgic d’un suposat sacerdot del culte de Pomona. El culte, però, és
inexistent, només l’anhel a què l’ha conduït l’evocació literària. I en
intentar l’acte carnal que la mossegada a la fruita simbolitza, en intentar el
retorn real al paradís perdut del bosc de Pomona, la trempera ardent que arma
de valor la mà que cull el fruit es transfigura en un xàfec sobtat, metàfora d’una
ejaculació desplaent amb què Pomona castiga la pretensió agosarada del poeta, potser
precipitada o improcedent. El batec s’ha resolt, doncs, en una pluja, la pixarada
figurada dels àngels de Pomona:
Com sacerdot
pagà, ja sense culte,
mira la mà
que cull el fruit...
La mira
oberta com un batec,
quan veu al
cel les nuvolades fosques
i la pluja
que ja esclata.
Ara reproduiré el poema sencer, per
poder observar els elements que he explicat:
POMONA
Dins
d’aquest bosc que ja travessa,
sota
el brancatge espès i l’espurneig de sol,
el
caminant a poc a poc i passa a passa
troba
l’hora i la fatiga:
Com
remor de marinada ara sent, sense atenció
però
imperceptible i clar,
el
frenètic treball d’un pigot.
Aquest
home ara anhela
les
clarianes i els horts,
i,
amb la boca assedegada,
els
fruiters per les parades.
I,
per tancar l’escena, ja té consciència clara
d’un
enyor llunyà de polpa fresca
desfent-se
en la mossegada.
Com
sacerdot pagà, ja sense culte,
mira
la mà que cull el fruït...
La mira
oberta com un batec,
quan veu al
cel les nuvolades fosques
i la pluja
que ja esclata.
Recorrent
a l’autoironia, utilitzant el recurs mitològic propi del barroc, estrafent
versos dels autors clàssics de qui agafa la dicció serena, la frase
allargassada i el ritme pausat, Quim Besora ens invita, en una poesia que es fa
entenedora sense especial dificultat, a una reflexió sobre la devastació que produeix
el temps, la construcció dels records, la contemplació de la natura i el sentit
mateix de l’existència humana.
POESIES DE QUIM BESORA Lectura: Reus 17.02.2017 Gravació: Josep Ma Batet
POESIES DE QUIM BESORA Lectura: Reus 17.02.2017 Gravació: Josep Ma Batet
![]() |
Quim Besora llegint els seus versos a Tarragona, el 2016 (Foto: Comtessadeldia). |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada